tisdag 6 november 2012

Bilder plus hur du fångar vatten på bild med en Nikon D3100

Tidigare ikväll så blev jag så sugen på att fota lite!
Ville träna på kameran och leka fram nåt nytt som inte bara är på familjen!
Så fick bli lite lek med vatten igen! För det är ju så himla kul att ta bilder på vatten :-) Bilderna kan ju verkligen bli så häftiga! 
Testa det är superkul :-)

Jag har en Nikon D3100

Inställning på kameran jag hade
Vrid till on
Vrid den runda till A
Blixt
(Testa dig såklart med själva inställningarna för exponering och blixtkompensation med mera)
Jag hade
Blixtkompensation 0.0
Exponeringskompensation 0.7
Matrismätning
Inställt för (AF-område) (Barnens som leker i vatten)
Fokusläge AF-A 
iso 100
Vitbalans automatiskt

(Testa dig fram lite beroende på ljuset och om det är dagsljus eller nån slags lampa inne)

Jag använde diskmedel, vattenkranen i badrummet, ett ikeaglas, den spretiga grejen på bilden hängde jag på vattenkranen (den är eg till en hårblås), 

(kolla runtomkring dig hemma och använd fantasin, kanske en sked, kamm, en liten tejpbit under kranen, olika tryck på vatten, en sil, nåt färgat att hälla i vatten, )

Och sist men nåt som är superviktigt för att få bilderna till nåt alldeles extra är att leka med redigeringsprogram och kanske lägga på lite berskärning, skugga, lite mättnd, boosta, vandita, invertera nån färg, gradera nån ton, ljusa upp, eller hur du vill ha det :-)
Jag använde mig av Picasa!
(testa dig fram tills du hittar nåt som passar dig med lite olika kombinationer)

Lycka till!

Nu kommer iallafall bilderna
                                     


 



























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar