torsdag 4 oktober 2012

Lek med vatten och tips på hur du fångar vatten på bild

 Hej!
Nu va det ju nån månad sen vi köpte kameran Nikon D3100
Och förra kameran va det jättelätt att fota vatten med! Testat nån g med denna men inte riktigt fått till det!
Så tidigare ikväll när sonen skulle duscha så tänkte jag att nej nu ska det tränas på att fota vatten plus inställningarna på kameran för att få till det bra så man verkligen fångar vattnet!
Men helt plötsligt så fick jag till det och ojoj så lätt och coola bilder det blev!
Så himla häftigt när man kan fånga vatten såhär!
Fast min lille modell Levi ledsnade på blixten och på att duscha så blev iallafall några bilder jag kan bjuda på!

Men för att förklara lite snabbt hur jag gjorde om ni vill testa så ändra bländaren till den högsta upplösningen
slutartid ställs in automatiskt
änra till macro
Blixten behövs
Sen får du testa dig fram med ljust/eller mörkt i rummet
Eller varför inte med olika bakgrunder som jag gjort i detta inlägg Lek med vatten
Där har jag bland annat haft mörkt i rummet och använt mig av bla en blå ikea pall, grön servett på plåt med vatten, spegel, baksidan av en väska till hårtrimmer, duschdrapperiet, kaffemugg med kaffe och lyfte upp en tsk med kaffe som jag droppade med i olika tempo medans jag fotade, fägat papper, ikeas färgade plastskärbrädor!
Lite tips iallafall sen är det bara din fantasi som du behöver använda och ett stort tålamod och ev många dåliga kort innan du blir nöjd och ev lite redigering :-)
Lycka till














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar